söndag 27 mars 2016

Vietnam: Hanoi

Vi landade i Hanoi och tog en så kallad flygbuss in till Gamla stan. Det visade sig dock att busschauffören ljög, han lurade de flesta turister på olika sätt. Vissa fick betala mer, andra fick sitta på pallar på golvet för normalpris. Det blev ganska mycket tjafs när han ville att vi turister skulle gå av trots att GPS:en på vår telefon visade att det var ca 2,5 kilometer kvar. Karma infann sig dock då en ung kille kräkte ner den främre delen av bussen på grund av chaufförens ryckiga körning. Vi promenerade därifrån efter att ha gett stackaren en näsduk. En sak om Hanoi: det är kallt! Det ligger bra mycket norröver än Hoi An och det märks!
Äntligen framme vid hotellet.
Jag är inringad så att jag inte försvinner.

Sängen var minst sagt rymlig.

Vi mötte upp ett par av de andra turisterna som vi träffade på bussen.
Här testar vi en raritet: ägg-kaffe och ägg-choklad! 

Vi tog en promenad till sjön Hoan Kiem.
Och hamnade på en takterrass. Ser ni hur jäkla kallt det är?
 Jag beställde en varm choklad men fick en chockladfrappé. 
Vi lade märke till att ingen åker runt i rondellen, de använder den mer som en korsning, eller inte en korsning heller. De kör som de vill.
Nästa morgon var vi redo att möta Ho Chi Minh som ligger balsamerad i "sitt" mausoleum. Egentligen ville han bli kremerad men chi(!!) fick han då han istället blev konserverad.

Vår tur i Vietnam fortsätter. Ett tryckfel i informationen vi hittade gjorde att vi kom lagom tills de stängt mausoleet. Gaaaah! Kom igen!!!
Hannes ville gå till Temple of literature istället. Här ligger män som var doktorer begravda. Männen undervisade i templet. Hannes? Fokusera!

De här rishattarna används verkligen av alla vietnameser oavsett klass. Jättefina! Här användes de som dekoration.

Vi hamnade mitt i en fotografering utav en modedesigners kläder.

Så här såg gravstenarna ut, de vilade på varsin sköldpadda.

Så här blev man alltså begravd förr om man var doktor, ett eget tempe med tillhörande park.


Inuti templet var det färgstarkt och vackert.

Utanför fanns Bonsaiträd med figurer i. Scenerna berättade olika historier.
Hanoi by day.

Jag klädde mig i allt jag ägde och hade. Det var bara 12-15 grader.
Dagen innan hade jag skickat hem mina gympadojor med de skräddarsydda kläderna. 

Men så hittade vi det här!

Vietnamese Women's Museum.

Först töntade vi oss(okej JAG mig) lite.
Museet var bra. Det visade kvinnornas liv. Hur det går till när en kvinna gifts bort och hur livet sedan traditionellt utvecklade sig med barnafödande och arbete... ganska sorgligt. En stor del anhandlade kvinnornas insattser under krigen mot först Frankrike och sedan USA. Mycket intressant. 


Nästa dag gick vi till templet som ligger på Hoan Kiem-sjön.  Templet är tillägnat en general vid namn Tran Hung Dao. 

Mitt ute på en liten ö finns sköldpaddstornet. Enligt legenden gav en kejsare tillbaka ett svärd som gett honom stor framgång i kampen mot den kinesiska mingdynastin, till en gyllene sköldpadda som finns i sjön. Tydligen finns det en riktigt gammal sköldpadda som lever i sjön nu också, den ska vara över två hundra år gammal. Lite oklart om det ska föreställa samma individ som legenden eller inte. Den fick vård för inte så länge men ska nu vara okej. Vattnet såg dock inte ut som om någon skulle må bra av att bo där i. Hur som helst har djuret namngett sjön. Längs med parken såg vi flera äldre personer som utövade tai chi, samt professionella fotografer som tog familjefoton.



En bild tillägnad min bror Christian.
Benig pålle. Fick träsmak ganska fort.

På tvärsen satt en söt tempelkatt.
Vi letade efter sköldpaddan men hittade ingen.

Sist kvällen åt vi en hotpot till, den här var fantastiskt god! 


Spex på Hanois flygplats!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar