torsdag 17 december 2015

Labbar och lekar.


Vi har det bra. Här är vårt rum.  Idag byggde Hannes en hylla av överblivet skräp han hittade i gränden. Inga spikar användes, bara rep! Tjusig och vääääääldigt användbar! Vårt rum är blått och målades samma dag vi flyttade in. Det är ägarens brorson, som också bor här på stället, som valde färg och genomförde målningen. Förmodligen fick stackaren ingen genomgång på hur han skulle täcka över varken stickuttag, golv eller tak. Och sedan använde han tydligen en pinne att dra på färgen med. Än så länge har vi inte upptäckt ett enda penseldrag. 
I vårt kylskåp finns, förutom vatten, även grejer som cola, Club-öl och cash! Jepp

              
Hannes och myggnätet. Två viktiga saker i mitt liv!

Den här hyllan totade Hannes ihop när jag låg och sov efter ett mycket intensivt pass på ett nytt barnhem. 


Vi var nio personer i ägarens stadsjeep (han är faktiskt en prins!), tre där fram, fyra i baksätet och två i bakluckan. På vägen dit blev stoppade av polisen som sa att vi var för många. Jamal klev ur, såg polismannen i ögonen och skakade hand med honom med en 20 Cedic-lapp (44 sek) i näven. Vi var sedan fria att fortsätta.

Jag (Hannes) har spenderat min tid på en skola i närheten som drivs av ett barnhem. De flesta av eleverna kommer från barnhemmet och skolan saknar verkligen resurser. Det finns en textbok i naturvetenskap och en matematikbok. Jag har undervisat de äldsta ( junior high school) eleverna i fysik. Den undervisning jag har sett och det jag har fått berättat för mig skiljer sig mycket från Sverige. Här kopierar läraren det som står i den enda boken till tavlan som eleverna sedan kopierar till sina skrivböcker. De har aldrig gjort några labbar eller experiment. Det finns inte i deras kursplan. Det mesta handlar om utantillkunskap. Första lektionen pratade jag om acceleration, hastighet, sträcka och gravitation. Eleverna fick mäta sin reaktionstid genom att försöka fånga en fallande linjal (vi jämförde oss med Usain Bolt) och vi mätte höjden på skolbyggnaden genom att släppa stenar från översta våningen och mäta hur lång tid det tog för stenarna att landa. Allt detta och mycket mer kan man räkna ut med lite mekanikkunskaper. Det är som alltid svårt att veta hur mycket av det man försöker förmedla som går fram men de var nyfikna och entusiastiska över att få experimentera. Efter den här veckan har de jullov och då tänkte jag sätta ihop några billiga laborationer, exempelvis linjalexperimentet som de kan göra med kommande elever. Skolan har ett science lab men det är tomt sånär som på ett modellskelett. Det finns inga pengar alls till utrustning. Inga böcker, miniräknare, datorer eller ens linjaler. Men både eleverna och lärarna är entusiastiska.




I onsdags ordnade DACF kalas från fiskebyn, här på vår innegård. Elin hade med mycket kort varsel lyckats ordna både hoppborg och jättestudsmatta. Det är saker som de här barnen inte precis är vana vid... Klockan 11.00 marscherade 50 stycken barn in tillsammans med sina lärare. Vi delade upp dem i grupper och hade olika stationer med lekar. Jäklar vad de levde runt, så glada och uppspelta! Jamal hade ordnat värsta ljudanläggningen så vi kunde spela musik och det dansades i köerna och under spelen. Ungarna här sjunger och dansar så fort de får chansen. Det är underbart och väldigt medryckande! Vi hjälpte Hannah att laga ris och kyckling till allihopa. En enorm risgryta som kokades över kolbädd och 15 kilo kyckling friterades. De fick godis och innan de gick hem delade vi ut varsin julklapp till var och en. De var här i 6 h och åtminstone jag var helt slut efteråt. Men oj så kul!


Andi styckar kycklingbitarna.
Hannah kryddar kycklingarna.
Malle sätter upp den stora studsmattan. 
Hannah kokar ris i otroliga mängder.
50 stycken barn från fiskarbyn står uppradade och blir indelade i lekgrupper.
Det är svårt att springa fort med en ballong mellan knäna. 
Hannes lekstation innebar att barnen skulle flytta vatten mellan två hinkar med hjälp av svampar.
Kön till hoppborgen tog aldrig slut.
Barnen hänger med Hannes och gör räkneövningar på hans mobil.
Alla barnen fick rejäla portioner med mat. Många sparade delar av sin mat och tog med hem.
Här håller vi på att dela upp godis till alla. 
Vi fick ha regeln 5 personer åt gången, i 2 minuter.



  

11 kommentarer:

  1. Hej allihop! Anledningen till att inägget ser så skevt ut är för att blogspot.com förmodligen är världens sämsta bloggportal. Jag kan inte med ord beskriva hur mycket den suger. Varje inlägg tar cirka 3 (tre!!!) timmar att göra. Ja, på riktigt! Vi brukar få skriva om inläggen tre gånger och sedan försöka rätta till grejer som "bara händer"; dvs meningar som blir olika stora i storlek och bilder försvinner eller hamnar snett. Supersvårt att navigera i inställningarna. Suck! Inte alls lätt när vi bara har mobiltelefoner och sporadiskt internet. Så jäkla besviken på att det ska vara så svårt att blogga på den här resan. Jag ger upp för ikväll. Orkar inte mer. Om någon har tips på annan bloggportal så kanske vi kan överväga det. Det här funkar inte!

    SvaraRadera
  2. Det ser fint ut. Lite olika textformat spelar ingen roll. Fantastiskt att få läsa om ert arbete. Ni är grymma!

    Kramar Martin

    SvaraRadera
  3. Är så himla roligt att läsa er blogg och jag blir så grymt imponerad av er, det ni gör är grymt! Åh vad vi saknar er! Bryr mig inte alls om att texten är lite olika, jag tänkte inte ens på det förrän jag såg din kommentar, jag var helt uppslukad av läsa om ert äventyr :) Kramar

    SvaraRadera
  4. Tack finaste Martin och Johanna! Tack för peppen! Det händer grejer hela tiden här, full rulle. Det är svårt att känna julkänsla. :-D

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt roligt att läsa och jag instämmer med tidigare inlägg vad avser estetiken.

    God jul för bövelen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Simon. Det är lite krangligt men det ar ju kul att det uppskattas. :) Kram och god fortsättning.

      Radera
  6. Grattis Malle! Hoppas ni får en superfin dag!

    SvaraRadera
  7. Härlig läsning! Bra jobbat! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Thomas. Det har dröjt men nu finns ett inlägg upplagt om vara senaste veckor. Hoppas allt ar bra med dig och Maria. Vad tycker ni om Etiopien?! Sa nyfiken!! Kram

      Radera